Mijn eerste schoolweek - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van Hannah van den Bosch - WaarBenJij.nu Mijn eerste schoolweek - Reisverslag uit Kanazawa-shi, Japan van Hannah van den Bosch - WaarBenJij.nu

Mijn eerste schoolweek

Door: Hannah van den Bosch

Blijf op de hoogte en volg Hannah

10 Oktober 2015 | Japan, Kanazawa-shi

Hoi Iedereen!

Mijn 2e week in Japan zit er al weer op en wat heb ik weer veel nieuwe indrukken opgedaan! Dit was mijn eerste echte schoolweek en ik heb nu dus kennisgemaakt met alle vakken die ik ga volgen aan de Universiteit van Kanazawa. Naast mijn lessen Japans, die ik elke dag volg in de ochtend, heb ik gekozen voor de vakken ‘Zen en Japanse cultuur’, ‘Karate’( ja echt waar, als ik terugkom kan ik jullie allemaal makkelijk aan :P), ‘Multiculturalisme studies’ en ‘Gender en Society’.

Het vak Zen en Japanse cultuur is misschien nog wel het meest bijzondere vak van allemaal. Toen ik me inschreef voor dit vak dacht ik dat we vooral zouden gaan discussiëren over boeddhistische filosofie, over de theorie achter begrippen zoals Zen en meditatie. Dat had ik allemaal helemaal prima gevonden, maar de eerste les overtrof al mijn verwachtingen. We gaan namelijk elke les daadwerkelijk mediteren! Mijn lerares legde uit dat ze zelf een boeddhistische monnik is, en dat we inderdaad ook over het boeddhisme gaan praten, maar dat het vak vooral bedoeld is om met jezelf aan de slag te gaan. Volgende week beginnen we met 10 minuten meditatie en het uiteindelijk doel 1 uur lang stil te zitten, aan niets te denken en al je gedachten los te laten. Ik vind dit zo gaaf! Ik kan het me nu nog echt niet voorstellen, maar ik ben erg benieuwd of het me gaat lukken om het zo lang vol te houden. Ook gaan we naar 3 verschillende Japanse tempels, waar we echte boeddhistische monniken gaan ontmoeten die hun leven hebben gewijd aan meditatie. Ik ben me er bewust van dat dit erg bijzonder is. Japan is namelijk nog een erg gesloten land en als vreemdeling wordt je daardoor niet zomaar in een Japanse tempel uitgenodigd. Je kunt je wel voorstellen dat ik ontzettend veel zin heb in dit vak!

Ook volg ik Karate, wat wordt gehouden in de prachtige sporthal die we hier hebben op de campus. Toen ik er binnenkwam, keek ik vol verwondering om me heen. Dit sportcomplex is werkelijk enorm en in elke zaal waar ik snel een kijkje nam, zag ik Japanners allerlei prachtige ‘martial arts’ uitvoeren. Ze vlogen letterlijk door de lucht in houdingen die ik normaal alleen in films had gezien. En daar mocht ik dus mijn eerste les karate volgen. Er werd ons uitgelegd dat je elke keer als je de zaal binnenkomt of verlaat een buiging moet maken als een uiting van respect. Dat deden we dus allemaal braaf. De leraar die Karate geeft is een echte sensei, het woord voor leraar in het Japans. Toen hij de zaal binnenkwam was het voor iedereen meteen duidelijk dat we deze oude, gedegen meneer maar beter met respect konden behandelen. En dat deden we dus allemaal braaf ;)

De vakken ‘‘Multiculturalisme studies’’ en “Gender en society” vind ik zo interessant omdat ik deze vakken nu eens vanuit een Japans perspectief kan volgen. Ik heb aan de universiteit Leiden ook al vergelijkbare vakken gevolgd, maar dat was altijd vanuit het voor mij enige bekende Westerse Nederlandse perspectief. Nu ontdek ik wat nou precies echt de verschillen of overeenkomsten zijn in de Japanse cultuur. Bovendien draaien deze vakken vooral om discussie en ik vind het reuze interessant om als Nederlandse over mijn waarden en normen te praten met Japanse studenten. Zo leren we weer veel van elkaar!

Ik heb trouwens deze week zo veel leuke mensen ontmoet van over de hele wereld. De meeste buitenlandse mensen die hier studeren komen uit Azië. Dus dan moet je denken aan landen zoals China, Indonesië, Vietnam, Thailand etc. Ik kan het erg goed met ze vinden en we hebben het heel leuk met elkaar. Ook heb ik deze week mijn tutor ontmoet die me is toegewezen door de universiteit, om me te helpen met het een en ander. Met haar heb ik een hele goede klik. Haar naam is Yu, ze is natuurlijk Japans en haar Engels is niet zo heel goed. Maar we hebben afgesproken dat we elke vrijdag samen gaan lunchen en dan 1 uurtje Engels spreken en 1 uurtje Japans. Hopelijk worden we zo allebei beter in het spreken van de taal :) Ze heeft me ook geholpen met het invullen van een stapel formulieren, die ik nog moest inleveren en die natuurlijk helemaal in het Japans geschreven waren. Japan zou namelijk echt gezien kunnen worden als het land van de bureaucratie…. Je moet voor elk ditje en datje iets invullen, en elk papiertje moet weer op een andere locatie ingeleverd worden. Het is een paradox; Voor een land dat zo sterk inspeelt op technologie gaat nog zo veel met de hand! Ik moet bijvoorbeeld elke keer naar het Postkantoor(!), iets wat wij in Nederland niet eens meer kennen, om in cash mijn huur te betalen. Heel apart!

Van wie ik deze week nog wel het meeste van onder de indruk was, was een Japans meisje die ik tegenkwam in een van mijn lessen. Ze heeft namelijk in België gestudeerd. Kan je het je voorstellen, een Japans meisje met een heerlijk Vlaams accent elke keer als ze Nederlands spreekt. Ik vond het geweldig! Morgenavond gaat ze ons een aantal barretjes hier in de binnenstad van Kanazawa laten zien, zodat we daar eens op een ‘bourgondische’ manier kunnen genieten.

Morgen ga ik ook meedoen aan een speciale tour voor Internationale studenten. We gaan onder andere Japans snoep uitproberen en zingen in een karaoke bar. Dat wordt volgens mij super gezellig!

Tot volgende week, またらいしゅう ^-^

  • 10 Oktober 2015 - 19:49

    T Ellie:

    Wat een gezellig verhaal heb je er weer van gemaakt heel leuk om van alles wat te horen.
    Groetjes T Ellie

  • 11 Oktober 2015 - 00:45

    Tante Corine :

    Wat een geweldig verhaal!!! je schrijft leuk en ik kan de sfeer daar bijna " ruiken".
    Zo veel nieuwe indrukken en ervaringen in een week....

    En wat een super vakken heb je gekozen! Ben benieuwd naar t mediteren, we hadden het er eens over, weet je nog? Ha ha ik kan het ongeveer tien minuten volhouden! Ben benieuwd hoe jij vordert

  • 11 Oktober 2015 - 14:20

    Toos:

    Nou Hannah, wat heb je weer veel indrukken opgedaan.
    Super wat je allemaal doet, ik zou wel eens vlieg willen zijn om jou daar zo bezig te zien!!!
    Zen, ja je moet je echt helemaal overgeven en vertrouwen hebben in de lerares, dan gaat dat jou vast lukken!! Geweldig dat jullie daar ook naar de tempels mogen en de monniken gaan ontmoeten!!!
    Heeft die sensei een auto Hannah? Anders moet je die nog gaan poetsen net als in de film!!
    Met de ene hand links om, de andere hand rechts om, dan weer een keer wisselen, ik zie het al voor me
    ha,ha,ha!!!
    Ik hoop dat je ook genoten hebt dit weekend met die Japanse studente die Vlaams spreekt!!!
    Zal wel veel lachen zijn geweest, dat hoort er ook bij.
    Hannah geniet jij maar van alles!!!

    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag!!!
    Groetjes,Toos

  • 11 Oktober 2015 - 17:29

    Lenie:

    Hannah, ik keek uit naar je verslag en heb het met plezier gelezen.
    Zo'n andere wereld geeft veel indrukken, de vakken die je volgt geven eveneens veel nieuwe indrukken.
    Karate, mediteren, discussiëren, vele contacten met mensen overal vandaan. Geniet ervan en laat ons meegenieten
    groet ome Piet en tante Lenie

  • 11 Oktober 2015 - 18:25

    Tante Ria:

    Leuk gezellig verslag

  • 15 Oktober 2015 - 11:55

    Dinij Oprins:

    Was leuk je verslag
    Denk ik terug aan Thailand en zijn monniken.
    Daar mochten vrouwen de monniken niet aanspreken.
    Groetjes,en tot het volgende verslag.
    Tante Dinij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hannah

Hoi iedereen! Ik ben Hannah en ik studeer International Studies aan de Universiteit Leiden. Een onderdeel van mijn studie is het leren van een taal en ik heb voor Japans gekozen. En nu kan ik eindelijk mijn geleerde skills toepassen in het echt! Ik heb namelijk op 24 september het vliegtuig genomen naar het verre Japan en ga nu studeren aan de Universiteit van Kanazawa voor 5 maanden. Ook ben ik van plan om tijdens mijn vrije tijd dit bijzondere land verder te verkennen. Zin om mij te volgen op dit avontuur? Ik laat het je graag zien! :D

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 3917

Voorgaande reizen:

24 September 2015 - 05 Februari 2016

Japan 2015-2016

Landen bezocht: